tisdag 17 mars 2009

Det lönar sig att fråga

På lördag firar jag och Erik 6 månader och tänkte fira det med att gå ut och äta på Mammas meze. Vi var lite sugna på att testa deras mezetallrik för 2, en massa vegetariska röror och smårätter som serveras med pitabröd. Kanske inte så kul utan bröd, så jag gjorde en chansning och frågade om det var möjligt att få det med glutenfritt bröd när jag ringde och beställde bord. Javisst, säger han, inga problem, det fixar vi! Är det bara du som ska ha glutenfritt? Sånna svar gillar vi.

Så alla ni gluten-, laktos- eller andra födoämnesallergiker: FRÅGA! Ofta har restauranger och caféer alternativ, även om de kanske inte skyltar med det. Och har de inte det så kanske de förstår att det finns en efterfrågan och skaffar om det är tillräckligt många som frågar. Jag har varit med om flera ställen som har börjat med glutenfritt bröd efter att jag (och förhoppningsvis många fler) har varit där och frågat. Till exempel kan man numera få glutenfria smörgåsar på Café 018. Andra Uppsala-restauranger och fik där man kan få glutenfria alternativ är exempelvis PLOCK, Konditori Fågelsången, Broströms Café och Hugos kaffe&deli.

3 kommentarer:

  1. Det var detta vi pratade om senast vi sågs. Lovar, ska bli bättre! Kul att läsa vad som händer i ditt liv! Och tänkt att ni redan har varit tillsammans i 6 månader, sjukt vad tiden går. Saknar dig! Kram

    SvaraRadera
  2. Edit>> Ja, å inget slarv i onödan;)

    Håller med - tiden går sjukt fort!

    SvaraRadera
  3. Nämen Åsa!! Inte visste jag att du har en BLOGG! Va kul! Nu har jag en till att hålla koll på.
    Sjukt att det gått ett halvår sen den där berömda kräftskivan.. =) Ha en mysig helg. Kram hej J

    SvaraRadera