tisdag 6 oktober 2009

Tomatmarmelad

Under hela september har jag kunnat njuta av färska tomater nästan varje dag. Plantan som jag fick av Eriks mamma i början av sommaren växte till sig ordentligt på min balkong och gav en fin skörd, om än lite sen. Nu när frosten börjar komma tyckte jag lite synd om de stackars tomaterna som ännu inte mognat, men eftersom jag smakat Margaretas gröna tomatmarmelad i början av sommaren så var jag inte ledsen för det! Jag hittade ett recept på tomatmarmelad med ingefära och citron som jag testade. Och god blev den!


Grön tomatmarmelad med ingefära och citron
0,5 Kg gröna tomater
1 citron
1 dl vatten
3 dl socker
1/2 msk malen ingefära (eller ännu hellre en bit riven färsk)

Gör såhär:
  1. Skölj tomaterna och borsta citronen med varmt vatten.
  2. Skiva och hacka citronen fint. Skär tomaterna i klyftor. (Jag skar mina körsbärstomater i fjärdedelar). Det går även att finfördela allt i matberedare/mixer om man inte vill ha bitar i marmeladen.
  3. Koka citron, tomater och vatten under lock i 20-30 min
  4. Rör i socker och ingefära och koka kraftigt utan lock i 10-15 min
  5. Gör ett marmeladprov - lägg en klick på en tallrik och dra med skeden igenom. Flyter den ihop - koka lite till. Blir rännan kvar - marmeladen är klar!
  6. Låt marmeladen stå några minuter och häll därefter upp den i en glasburk och sätt på locket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar