tisdag 6 oktober 2009

Arholmabröd

När jag ändå är i farten passar jag på att publicera ett smarrigt, nyttigt och enkelt bröd som Petra bakade på vandrarhemmet på Arholma i somras. Jag har gjort om det till glutenfritt och det funkar utmärkt!

1 l fil
2-3 rivna äpplen
13 dl vetemjöl (eller glutenfri mjölmix, jag har tagit 10 dl fin och 3 dl grov mix)
4 dl havregryn (eller sempers rena havregryn)
2 dl linfrö
2 dl solrosfrö (eller andra frön du gillar)
2 tsk salt
2 dl russin
5 tsk bikarbonat

Gör såhär:
  1. blanda fil och rivet äpple
  2. blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner i filblandningen
  3. bre ut smeten på en plåt med bakplåtspappaer (den ska vara kladdig)
  4. grädda i 1 h och 10 min i 175 grader
  5. låt brödet svalna och skär det i rutor som också skärs på mitten (horisontellt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar