onsdag 10 juni 2009

Hemmafru

Idag var en typisk hemmafrudag. Regnet öser ner ute och jag är LEDIG. Att det kan vara så kul att tvätta, baka och städa. Något som annars ofta är ett stressmoment. Hittills har det tvättats (till och med gardiner), bakats och gjorts müsli. Recept på en god glutenfri müsli kommer nedan, men den går givetvis att variera även med gluteninnehållande flingor och gryn. Mängderna är ungefärliga. Ta vad du har.

Grova frukostbullar, glutenfri müsli och russinlimpa

Glutenfri müsli

Blanda i en skål:
4 dl havregryn (Sempers rena)
1 dl boveteflingor
1 dl fibrex
2 msk solrosfrön
2 msk pumpafrön
2 msk linfrö
1/2 dl hackade hasselnötter

Häll därefter på en blandning av:
1,5 dl vatten
1 msk rapsolja
1 tsk flytande honung
1 tsk kanel

Rör om och finfördela på en plåt med bakpåtspapper. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 15 min. Ta ut och rör om någon gång i mitten.

Låt svalna och blanda därefter i:
1/2 dl torkade hackade aprikoser
2 msk russin
3 dl cornflakes

Ät till frukost eller mellanmål med fil eller yoghurt och gärna lite färsk frukt.

1 kommentar:

  1. Va duktig du är! När jag är ledig på en regnig dag degar jag i soffan, håänger vid datorn och bara är allmänt lat.. Muslin låter fantastisk god, tror jag ska ta fingrarna ur *** och göra en liikadan!! Vi höres. Kram J

    SvaraRadera